Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
26.09.17 - klo:15:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 [4]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luomun paketointi muihin mielikuviin  (Luettu 14844 kertaa)
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8510



Profiili Sähköposti
« Vastaus #45 : 07.06.17 - klo:05:55 »

No, perinteisesti taitaa olla niin, että kauppias on kuin syytetty oikeudessa: omassa asiassaan hänellä on lupa sanoa mitä tahansa.

Samat sanat on sanottava tämän K-kaupan kampanjapäivästä:

https://m.facebook.com/KcitymarketJyvaskylaPalokka/posts/1384025151677559

Lainaus
Meillä vietetään tänään ja huomenna Luomu- ja Terveyspäiviä. Talo on täynnä mielenkiintoisia tuotteita ja herkullisia maistiaisia. Tervetuloa ostoksille!
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8510



Profiili Sähköposti
« Vastaus #46 : 29.08.17 - klo:06:20 »

Taidenäyttelyn arvostelusta:

Poltettu maa

Lainaus
Kasken kierto syntyi Saastamoinen-Barrois’n palattua Suomeen asuttuaan Pariisissa lähes 20 vuoden ajan. Iisalmesta kotoisin olevan taiteilijan valokuvissa nostalgia näyttäytyy suomalaisten metsäläistapojen mystisoimisena ja ihannointina. Teoksessa kaskenpoltto esitetään arkisena kansanperinteenä ja toisaalta myös dokumentoituna eksotiikkana. Kaskenpolttoon liittyvät tavat ja uskomukset voivat nyt tuntua kaukaisilta, mutta samat perinteet moni saattaa tuntea läheltä, mummojen ja pappojen tarinoista. Kaskenpolttajien vaatteet ovat kestävää pellavaa tai hamppua ja jalkineeksi valmistettavat lötöt tehdään kaskeamisen yhteydessä tuohesta. Nykymaailman ekologisesta näkökulmasta katsottuna kaskiviljelyyn liittyvät mielikuvat vaikuttavat valtavan vetoavilta niiden yhdistyessä luomu- ja lähiruokatalouden aatteisiin. Samalla teoksen nostalgiaan tukeutuva esitystapa johtaa helposti kaskiperinteen ongelmallisuuden sivuuttamiseen ja asettaa kaskenpolton vastakkain modernin metsätalouden kanssa, vaikka todellisuudessa molemmat ovat oman aikakautensa ihmisten tapoja hyödyntää luonnonvaroja melko kovalla kädellä. Kasken kierto suuntaakin ajatukset väistämättä myös muuttuvan ilmaston herättämiin kysymyksiin luonnon ja ihmisen vuorovaikutuksesta osana metsätaloutta ja maanviljelyä.

Ei tule esille, vaikka oikeastaan pitäisi tulla, miten luomutalouteen liittyvät mielikuvat ovat myös ongelmallisia, koska myös siinä hyödynnetään luontoa "kovalla kädellä". Niiden(kään) mielikuvien ei pitäisi tuntua vetoavilta.

PS. 31.8.17: Tuo mielikuvien yhdistäminen noihin muinaisiin viljelytapoihin toimi tietysti myös toisin päin. "Ennenhän kaikki oli luomua". Plus se julki sanomaton toinen premissi, että ennen oli kaikki paremmin, ainakin jossain suhteissa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.17 - klo:06:54 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8510



Profiili Sähköposti
« Vastaus #47 : 02.09.17 - klo:07:56 »

Tässä tuore esimerkki siitä, miten menneisyyttä, historiaa yritetään valjastaa luomun puolelle, tässä mielikuvataistossa (lihav. HJ):

Luomu nousussa

Lainaus
Ensin oli vak, nyt kilpailevat luomu, teho ja markkinat. Maapallon pohjoisimman maatalousmaan käytännöt loi suomalainen talonpoika vuosisatojen saatossa. Kasvukaudet eivät olleet veljiä keskenään. Jokainen kasvukausi täydensi kokemusten galleriaa, niin nyt elettäväkin. Ilmasto saneli viljanviljelyn pohjoisrajaksi Oulujoen valuma-alueen pellot; nytkin tällä alueella jännitetään ehtivätkö viljat valmistua puitavaksi.

Vanhaan maatalouteemme kuului nautojen pitäminen tarkoituksena saada pelloille lannoitetta. Terveeseen ekosysteemiin kuuluu aineiden kiertokulku, siis ravinteiden kierrätys. Ranskassa 1970-luvulla, meillä täällä Pohjolassa 1980-luvulla tuotantotavoista luonnonmukaisuus nousi uuteen arvoon. Sen varjeleminen edellytti järjestäytymistä. Ranska sai Luonnonmukaisen maanviljelyn kansallisen liiton (FNAB) vuonna 1978 ja Suomi Luomuliiton vuonna 1985.

Siis tietysti ihannoitua historiaa. Tuossa ei muistuteta, millainen rutiköyhä ja jopa toistuvasti nälänhätien riivaama maa Suomi oli. Vuosisatojen saatossa. Jossittelua, eli nk. "kontrafaktuaalista historiaa", mutta pystyy kuvittelemaan, miten suunnattoman kiitollinen suomalainen maanviljelijä olisi 1600- tai 1700-luvulla ollut, jos kemia olisi kehittynyt nopeammin, ja hänellä olisi ollut käytössään keinolannoitteita.

Täytyy muuten tarkistaa, missä määrin Ranskan esimerkki vaikutti asiaan. Minulla on ollut se käsitys, että luomu tuli Suomeen Saksasta, biodynaamisessa muodossaan.

Jos sääolosuhteet todella aiheuttavat tuon sadon menetyksen Oulun korkeudella, ja jos se puree erityisesti luomuun, tulee tuo Erkki Pulliaisen teksti vähän outoon valoon.
« Viimeksi muokattu: 02.09.17 - klo:08:55 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8510



Profiili Sähköposti
« Vastaus #48 : tänään kello 08:46 »

Tämäkin tässä kirjoituksessa on oikeastaan esimerkki otsikon pyrkimyksestä:

Ole merkityksellinen tai kuole

Lainaus
Me haluamme ostaa suuria ideoita, ihanteita, meitä puhuttelevia arvoja. Tunteen siitä, että meillä on merkitystä. Tunteen, että muutamme brändin toiminnan kautta tulevaisuuden suuntaa. Me etsimme muovin sijaan merkitystä.

Oatly on idea. Tesla on idea. Dove on idea. Patagonia on idea. Kalevala Koru on idea. Luomu on idea. Reilu Kauppa on idea. Luontoystävällisyys on idea. Feminismi on idea. Seksuaalinen tasa-arvo on idea. Rasismin vastustaminen on idea. Oikeudenmukaisuuden puolustaminen on idea.

Siksi jokainen brändi, joka ei tiedä, mitä annettavaa sillä on maailmalle, on pulassa. Brändeillä on resursseja ja valtaa. Me haluamme tietää, mihin ne niitä käyttävät. Seisovatko ne rinnallamme ja tähyävät kanssamme tulevaisuuteen, joka näyttää paremmalta.

Sillä tuossa ideoiden listassa on tarkkaan valittu luomun seuraksi ideoita, jotka nyt kuulostavat hyviltä ja hyväksyttäviltä. Ja tietysti varottu visusti mainitsemasta ideoita, jotka eivät kuulosta sellaisilta, vaikka luomulla historiallisesti olisi niihin ollut enemmän yhteyttä. (Vaikka, myönnetään, tämä muistutukseni tässä on jo jonkinlaista "vastapaketointia", johon voi myös kohdistaa saman kritiikin kuin on edellä tästä paketoinnista esitetty.)

Tuo oli Markinointi & Mainonnan sivulta. Liitttyykö se jotenkin saman yrityksen brändeistä tekemään tutkimukseen, jossa sen oli kerrottava, että "Aurinkomerkki" -luomumerkki oli brändinä kokenut romahduksen?
« Viimeksi muokattu: tänään kello 09:15 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!