Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
21.07.17 - klo:07:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Onko luomu eettistä kulutusta?  (Luettu 12568 kertaa)
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8224



Profiili Sähköposti
« Vastaus #30 : 30.03.17 - klo:07:05 »

Eettisyydestä:

Sumutuksesta syytetyn Perniön Lihan piti olla erilainen lihayhtiö - "Avainsana on rehellisyys ja aitous"

Lainaus
Perniön Lihan julkilausuttu toiminta-ajatus on ollut tuottaa "hyvällä omallatunnolla valmistettua lähiruokaa" ja hankkia raaka-ainetta lähialueen kasvattajilta, "jotka kohtelevat eläimiään hyvin".

"Luomu, reilu kauppa, lisäaineettomuus ja lähiruoka osuvat samoihin kuluttajaryhmiin. Eettinen omatunto ja terveystietoisuus on heräämässä myös alemmissa sosiaaliryhmissä", Jon Granström linjasi Lihalehden haastattelussa Perniön Lihan kohderyhmien ajattelua.

Luomun kanssa on koko ajan ollut se ongelma, kuuluuko myös rehellisyys eettisyyteen. Eikä ongelmana ole väärennetty luomu, vaan ihan itse luomu, siitä esitettyine myyntiväitteineen.
« Viimeksi muokattu: 30.03.17 - klo:07:30 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8224



Profiili Sähköposti
« Vastaus #31 : 24.04.17 - klo:07:26 »


Onko tämä nyt piilomainontaa vai mitä, mutta täälläkin tämä törröttää:

Elovena Annospikapuuro Luomu

Lainaus
Nauti hyvällä omallatunnolla!

Sydänmerkin myöntämiskriteereihin ei tuollainen "hyvä omatunto" kyllä ole kuulunut.
« Viimeksi muokattu: 24.04.17 - klo:07:32 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8224



Profiili Sähköposti
« Vastaus #32 : 02.06.17 - klo:07:15 »


Samaan tapaan tässä:

http://www.sydanmerkki.fi/tuote/felix-luomu-ketchup-vahemman-suolaa-ja-sokeria-485-g-2685

Tarkoituksena varmasti on korostaa vähäistä suolamäärää, mutta samalla siinä tulee viestittyä, että luomuisuudellakin olisi asiassa jotain merkitystä.
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8224



Profiili Sähköposti
« Vastaus #33 : 26.06.17 - klo:06:45 »

Steve Savage ottaa tässä esseessään (muiden näkökohtien ohella) meidän laillamme esiin sen ...

Why one scientist refuses to buy organic food

... missä määrin tämä ilmiö on eettistä:

Lainaus
Ethical Issues

My third reason for not buying organic has to do with ethics. Organic exists as a sort of “super brand” that transcends anyone marketing under that banner. Unfortunately, within the organic realm there are certain major marketers (and advocacy groups they fund) who employ fear-based and falsehood-based messages to demonize “conventional” foods.  They use these methods as a means to promote organic. One of the most egregious examples is the “Old McDonald/New McDonald” video funded by Only Organic – a consortium of very large organic marketers. This bizarre publicity piece exploits children to depict a completely distorted view of mainstream farming.  I consider it to be “hate speech for profit.” Another example is the organic-industry-funded Environmental Working Group which grossly distorts that transparent, USDA, public database documenting the safety of the food supply and turns it into a “dirty dozen list” designed to drive organic sales. These are extreme examples, but the organic marketing community as a whole quietly benefits from this sort of propaganda and does nothing to correct the “convenient fiction” that organic means no pesticides. I realize that only part of the organic industry funds and promotes the most vicious sort of disinformation, but I rarely see organic representatives standing up and objecting to the sort of fear-mongering that ultimately benefits the sales for the entire super-brand.

The fear-based messaging drives the intense social pressure, that parents in particular feel, about whether they need to buy organic. I don’t want any part in rewarding this sort of fear/shame based marketing. In the absence of a significant objection from more of the organic community, I don’t want to support the “super brand".

Esimerkit tuossa ovat amerikkalaisia, mutta vastaavat esimerkit ovat Suomessa helposti löydettävissä. Myös täältä löytyy vastaavaa "vihapuhetta" tavanomaista ruokaa kohtaan. Eikä siinä aina tarvitse edes miettiä, rahoittaako tätä toimintaa jokin taho. Kyllä nettiin ja mediaan ilmestyy ihan vapaaehtoisinkin voimin erilaisia vuodatuksia tätä kuulemma "teollista moskaa" vastaan.

« Viimeksi muokattu: 26.06.17 - klo:07:22 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!