Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
18.11.17 - klo:04:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mekin luomun "brändiä" rakentamaan?!  (Luettu 1387 kertaa)
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8734



Profiili Sähköposti
« : 29.10.12 - klo:19:16 »


Pro Luomu nyt on lanseerannut tällaisen oppaan "luomubrändistä". (Siihen jo tuolla viitattiinkin.)

Voisimmeko mekin osallistua asiaan, vähän syventää ja monipuolistaa kuvaa siitä, mitä luomusta tulee mieleen, miltä se oikeastaan näyttää ja tuntuu, yleisönkin silmissä?

Sillä tuossa Pro Luomun muistiossa ei selvästikään tuotu kaikkea esiin, se oli epätäydellinen.

Siitä oli mm. täysin unohtunut luomuun olennaisesti liittyvä rahoilla pröystäileminen. Ja yleinen "snobismi". 

Oli myös unohtunut:

- epätieteellisyys, taikausko, "höpsismi"
- kaikenlainen liioittelu: kärpäsestä härkänen (torjunta-ainejäämät) ja härkäsestä kärpänen (satoerot)

Ynnä muuta. Yrittäisimmekö me myös tuoda osamme tähän luomubrändin rakentamiseen? (Asiastahan on jo meillä on täällä jo valmiiksi tämä aika hyvä pohja.)

Tähän keskusteluun voisi kukin tuoda tosikkomaisiakin kommentteja, mutta mietin, että jos lopputulokseksi yrittäisi rakentaa sellaisen samalla kertaa "leppoisan oloisen", mahdollisimman humoristisen  - ja murskaavan kriittisen asiakirjan eli tekstin tästä "luomubrändistä".

Vinkkejä, ideoita? Tuota Pro Luomun muistiota vapaasti mukaillen ja parodioidenkin!

Ja nyt tässä sopii vähän irrotella, maistellen miettiä sitä, miltä asiat tuntuvat, miltä ne näyttävät, itse kustakin. Eli faktakeskustelu on erikseen (löytyy palstaltamme, mutta muualta).

« Viimeksi muokattu: 29.10.12 - klo:19:37 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8734



Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 01.11.12 - klo:18:05 »

Metrossa aamulla nähdyn mainoksen innoittamana:

***

Valitse yksi.

Maksa kaksi.

LUOMU - kaikkea hyvää


(joillekin)
« Viimeksi muokattu: 01.11.12 - klo:18:13 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8734



Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 10.09.13 - klo:18:41 »


Mielikuvaongelmia:
 
Ikävä viesti luomukaupoille: Kansa epäilee - Suomen Yrittäjät

Lainaus
– Luomun mielikuvan parissa täytyy tehdä vielä paljon töitä ennen kuin siitä tulee aito vaihtoehto ostoshetkellä, etenkin kun 93 prosenttia pitää luomutuotteita kalliina.


Tuon kalleuden he ovat kyllä aikaansaaneet itse, mutta vaikkapa tähän olemme me saattaneet hiukan vaikuttaa:

Lainaus
Kysyttäessä edistääkö luomu kestävää kehitystä 43 prosenttia vastaajista kertoo uskovansa vaikutusten olevan vähäiset tai olemattomat.

Tai tähän ( Virnistää):

Lainaus
Lisäksi tieto, joka on saatavilla on hyvinkin ristiriitaista.

(Pro Luomukin jossain valitteli, että kuluttajien ostohaluja haittaa ristiriitaisesta tiedosta aiheutuva hämmennys. Mutta minkäs tässä teet ...)

Tai tämä imagohaitta oli peräisin (ikävästi) suoraan tieteestä, luultavasti siis Suomessa paljolti ainakin viime aikoina Hanna Tuomistolta. (Muiden tiedemiesten pitkäjänteistä työtä ja vaikutusta suinkaan vähättelemättä!)   

__________

Samaan uutiseen / tutkimukseen näyttää kerinneen reagoida myös "Luomulakko", samoilla linjoilla:

Suomalaiset epäilevät luomua, kertovat haastattelut
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8734



Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 29.10.15 - klo:07:18 »

Tuli tämä keskustelu pitkästä aikaa mieleen, tuosta luomun tarinan rakentamishankkeesta.

Valtiovalta katsoo asiakseen edelleen tukea yrityksiä manipuloida kansalaisia

Tätä brändin kehittämistähän siinäkin jatketaan.

Jos valtiovalta tällä tavalla tuota hanketta tukee, eikö sen ihan tasapuolisuuden vuoksi pitäisi tukea myös vastakkaisia hankkeita? Jos me kehittäisimme tai kehityttäsimme vaihtoehtoisen luomun tarinan, jossa mainosmiesten keinoin kiteytettäsiin se, mitä täällä on tullut asiasta esille? Eikö siihen joku 40 000 euroa meille joutaisi? Tai sitten vaihtoehtoisesti siihen, että teettäisimme iskevän järkiruoan tarinan?
« Viimeksi muokattu: 29.10.15 - klo:08:25 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8734



Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 29.10.15 - klo:09:08 »

Ihan äkkiä tuli jo iskulause-ehdokaskin jälkimmäiseen:

Lainaus
Syö järkiruokaa

- voi hyvin ja -

rahaa jää myös jälkiruokaan!

PS. vähän myöhemmin: Tietysti nuo kaksi ehdotusta ovat tavallaan yksi: jos suositaan normaalia, ravitsemussuositusten mukaista ruokaa, monipuolista ravintoa, se samalla merkitsee, että ei mennä mukaan erilaisiin ruokamuoteihin ja "-trendeihin". Olivat ne milloin mitäkin. Luomu niistä näyttää olevan jatkuvasti mukana.
« Viimeksi muokattu: 29.10.15 - klo:13:58 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8734



Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 16.11.15 - klo:05:27 »

Pro Luomu näyttää päivittäneen brändioppaansa. (Vai onko? Vai  jo 2013? Sivun päivämääränä on kuitenkin 21.10.2015.) Esittelysivulta voimme lukea:

Lainaus
Päivitetty brändiopas sisältää luomualan sloganin Luomua. Ilman muuta. graafiset ohjeet. Sloganin käyttöoikeus on Pro Luomun jäsenillä, ja sen kuvatiedostot voi pyytää osoitteesta info(at)proluomu.fi.

Julistamme täten kaikille käyttöoikeuden kaikkiin täätä löytyviin luomua koskeviin sloganeihin, jotka me olemme kehittäneet. Oikeuden myönnämme myös niille, jotka eivät ole jäseniämme. Myös tähän:

Luomua? Ole ilman.

« Viimeksi muokattu: 16.11.15 - klo:05:34 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!