Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
18.10.17 - klo:03:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 35
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Luettu 121138 kertaa)
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« : 07.11.07 - klo:18:24 »

Siis kysyntä rahalla ostamalla.

Kautta rikkaan maailman näyttää olevan niin, että koko ajan luomun kerrotaan olevan suunnattomassa nousussa, trendi. Ja erilaiset kauppalehdet innostuvat, että tässäpä jotain meillekin ...

Nyt kun USA:ssa iso Wal-Mart -kauppaketju otti luomun v. 2006 voimakkaammin valikoimaansa, niin piti tapahtua paljon. Mutta Amerikasta lennätetään, että ensi innostuksen jälkeen homma näyttää lässähtävän.

Suomessa koko sen ajan kun tätä palstaa on pidetty, on tiedotusvälineihin saatu läpi ajatus, että ihmiset kyllä ostaisivat luomua, jos sitä ollsii saatavissa.

Saatavuuteen on näinä vuosina todella satsattu. Mutta kuinka ollakaan, luomun osuus ruokaostoksista on "salaa" pudonnut samana aikana. Oltuaan pitkään, ainakin "virallisesti", yksi prosentti, nyt sen viime vuonna kerrotttinkin olevan 0,8%.

Ja sitten luomuväen ja Finfood luomun täytyy repiä iloaan siitä, että nyt, vuonna 2006, luomua on ihan oikeasta ostettu yli 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, kun koko päivittäistavaran kauppa kasvoi vain 4,1 prosentia. (Mutta luomun prosenttiosuus kaikesta pyöristyy edelleen lukuun 0,8.)

Linkki tähän, voi sanoa, säälittävällä tavalla innostuneeseen uutisartikkeliin:

Luomuelintarvikkeiden kuluttajaostot kasvoivat vuonna 2006

(Heikki Jokipii 14.03.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 27.11.07 - klo:18:03 »

Vielä hurjempi usko luomumarkkinoiden kehittymiseen on vientipuolella. Kun kävin läpi puoluiden maaseutupoliittisia ohjelmia, niin kaikissa oli jollakin tavalla tuotu esiin, että luomua voisi Suomesta viedä, paljonkin, että juuri ne markkinat kehittysiivät.

Tässä esimerkkinä vaikka SDP, joka v.  2004 uskoi, että "luomu- ja erikoistuotteiden" kohdalla "[a]lueiden oppi- ja tutkimuslaitosten verkostoituminen lähiseutujensa maatilojen kanssa luo edellytyksiä uusien tuotteiden läpiajamiseksi kansallisilla ja Euroopan laajuisilla markkinoilla. Pidemmällä aikavälillä jopa laajemmat kansainväliset markkinat on saavutettavissa." (lihav. HJ)

Vähän väliä Finfood kertoo meille, miten "luomuvienti vetää" ja viimeksi se kertoi, että Suomen luomuvienti yli tuplaantunut viidessä vuodessa.

Mutta paljonko se on? Itsessään ja suhteessa? Tuon viimeisen Finfoodin uutisen mukaan sen arvo v. 2005 oli 5 miljoonaa euroa - mutta koko Suomen elintarvikeviennin arvo oli yksi miljardi. Näin luomuviennin osuus oli vain 0,5 prosenttia kaikesta - eli viennissä sen osuus oli vielä pienempi kuiin kotimaisessa kysynnässä.

(Vuonna 2006  koko ruokaviennin arvo oli 1,7 miljardia, uutta arvioita luomuviennistä ei ole saatavilla, mutta sen osuus on saattanut hyvinkin vielä pienentyä. Saamme sen tietää ehkä siitä, ettei asiaa koskevaa uutista Finfoodille tule ...) 
 
(Heikki Jokipii 20.03.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 27.11.07 - klo:18:05 »

USA:ssa Wal-Martin osalta homma "floppasi" jo nyt, noin vuodessa.

Kannattaisi Kauppalehden ym. toimittajien lukea tällaisetkin Ameriikan uutiset, luomun taloudellisia mahdollisuuksia Suomessa arvioidessaan.

Toinen tieto, joka on nyt sitten voisiko sanoa "virallinen", kun se on Finfoodin palstalla kerrottu, on se, että vaikka luomua myydään tavanomaista enemmän "epävirallisesten" kanavien kautta, niin

se määrä eli osuus  on kuitenkin vain noin viidennes.

Joten sillä ei pitkälle pötikitä, vaikka sen lisäisi siihen 0,8 prosenttiin.  Radio-ohjelmassa "Napit vastakkain" Matti Pekkarisen vastapuoli aikanaan yritti vedota tähän, kun Matti toi esille luomun surkean myynnin. 

(Heikki Jokipii 20.04.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 27.11.07 - klo:18:06 »

Maaseudun Tulevaisuus on tehnyt hieman vaikeaksi sivuihinsa viittaamisen. Aiemmat "hyvät" linkkini omilla sivuillani lakkasivat toimimasta aikalailla samaan aikaan, kun luomukeskustelusivutkin  http://www.luomu.fi/cgi-bin/ultimatebb.cgi    sammuivat (ja mm vihreiden palsta http://www.vihreat.fi/yleviarkisto/ lopetettiin). Yritän kuitenin: Viimeisin luomun menekistä kertova uutinen nyt lienee tämä:

http://elibrary.maaseuduntulevaisuus.fi/story_result.php?articleid=123640&words=luomu
Ja positiivisestihan siinä asiat pyritään näkemään, tietenkin.

(Matti Pekkarinen 20.04.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 27.11.07 - klo:18:07 »

Toisaalta Finfoodin uutta tiedotustyyliä pitää nyt kiittääkin: luvut on nyt jonkin aikaa tuotu esiin sellaisina, että niitä voi vertailla. Aiemminhan sielläkin luomutiedotus esitti asiat usein usein vain sellaisina, että "luomuväelle" tuli hyvä mieli, so. tyyyliin "Luomu[jonkin] myynti kasvaa kohisten".

Olisikohan asiaa pohdittu "luomuväen" itsensä piirissä, ja todettu, että realismi tiedotuksessa on heillekin parasta? Vaikka siten, että ei synny ryntäystä olemattomille uusille markkinoille?
 
(Heikki Jokipii 22.04.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 27.11.07 - klo:18:09 »

Tätä edellä kiittämääni linjaa - miten kuten - jatketaan Finfoodissa. Se on se luomun oikea kysyntä sitten ...

tässä. [linkki puuttu vielä]

... ja siitä voi lukea luomun surkean tilanteen.

Vertailukohtana tuossa kyllä esitetään maita, joissa kysyntä on suurempi - siihen perinteiseen tapaan - mutta eipä ole oikeastaan kaksista se kysyntä niissäkään. Jos osaa lukea, mihin suhteutetaan, eli "talouksiin". Niin, tässä on kyllä kuitenkin vähän outo valinta. Miksei lukuja esitetä henkeä kohti? Näyttäisivätkö ne siten liian pieniltä?

(Heikki Jokipii 02.05.07)
 
 
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 27.11.07 - klo:18:10 »

Tiedotuksen tyylihän on heillä aina ollut se, että vaikka maapallon toiselta puolen etsitään (tai tekaistaan) tieto, että luomu on jossain maassa nousussa. "Esimerkiksi..."

Kun kaikissa lukijan tietämissä maissa menee luomulla huonosti.
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=140365

(Matti Pekkarinen 02.05.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 27.11.07 - klo:18:12 »

Näin näyttää olevan, mutta erityisen surkuhupaisaa tämä tiedotus on silloin, jos kyse on kehitysmaasta, jossa joku pieni rikastunut vähemmistö alkaa apinoida länsimaiden hullutuksia, ja tämä sitten uutisoidaan ikäänkuin esimerkkinä meille (kuten tässä viimeisessä Kiina-uutisessa).

Mutta uutisessamme kerrotaan, mitä se Kiinassa oikeasti merkitsisi, jos se olisi totta.

***

Luomun vientimahdollisuudet ne vain kummitelevat. Kun HS:n VIERASKYNÄ-palstalla ANU HARKKI (Sitran elintarvike- ja ravitsemusohjelma ERA:n ohjelmajohtaja) ja JUHA AHVENAINEN (professori VTT:ssä) esittelivät näkemyksiään suomalaisen ruoan menestyksen ehdoista HS:ssä 4.6.2007 otsikolla  "Suomesta ravitsemuksen mallimaa", heidän perusideansa oli, että suomalainen ruoka voi menestyä vain erikoistumalla. Ja tässä yhteydessä he tuovat esiin, että menestyttävä on, kansainvälisessä paineessa "ainutlaatuisella teknologialla ja huippututkimuksella". "Maistuvista, terveellistä tuotteista voidaan tehdä todellinen kilpailukeino ja huipputuotteita maailmalle."

Mutta sitten:


Lainaus
Pieneltä, pohjoiselta markkinalaueelta ponnistavien yritystemme on vaikea kilpailla volyymiin perustuvilla massatuotteilla. Niiden on haettava kilpailuetunsa erikoistumisella,

Tuotteille voi rakentaa lisäarvoa tekemällä suomalaista osaamista, laatuketjua ja puhtaita raaka-aineita tunnetuiksi. Luomu on yksi tärkeä isoilla markkinoilla nopeasti kasvava sektori, jota tulisi hyödyntää laajemmin.


Tämän ei periaatteessa tarvitse tarkoittaa vientiä. koska kilpailuahan on nyt kotimarkkinoillakin. Mutta vientiä se tarkoittaa. kyllä sen tuosta arvaa ja muustakin tekstistä se selviää.

Voi olla, että ei niin vain onnistu tämä muukaan veintiponnistelu, mutta täällä on moneen kertaan perusteltu, miten luomutuotteiden vähänkään laajempi vienti Suomesta on täysin toivoton idea, joka jostain syystä keksitään aina uudelleen ja uudelleen, aina kun on edellisestä takapakista toivuttu. Ja joka idea viennistä ja sen pitkistä kuljetuksista tietysti itsessään on luomuideologiaa vastaan ... tosin se ei ole luomuväkeä silloin häirinnyt, kun joskus sattumoisin luomuvienti on hetken vetänyt.

(Heikki Jokipii 05.06.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 27.11.07 - klo:18:13 »

Nyt sitten Suomen Luonnonsuojeluliitto (!?) on ottanut asiakseen tukea luomun vientiä ja kysyntää Suomessa, kertoo Finfoodin uutinen.

Siellä korostetaan sitä, että "GMO-puhtaus" voisii olla "kilpailuvaltti". Sitähän se tuskin Suomelle  tai sen luomullekaan  on, jos koko EU, niinkuin näyttää, pitää itsensä hysteerisen  "GMO-puhtaana". 

Tuttuja nimiä uutisessa mainitaan, Hannes Tuohiniitty, nyt oikein SLL:n "GMO-asiantuntijana" ja Finfood Luomun yksikönjohtaja Risto Pitkänen.

***

Olen haavellut, että yhdistyksenä pyrkisimme SLL:n jäseniksi, mutta vaikealta sinne pääseminen nyt näillä näkymin näyttäisi. Mutta katsotaan vielä ... moni asia maailmassa on muutettavissa ja muuttuu. 

(Heikki Jokipii 19.06.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 27.11.07 - klo:18:18 »

http://www.iltalehti.fi/terveys/200707096321650_tr.shtml

Iltalehti tänään Naiset -osiossaan otsikoi seuraavasti: "Luomu hyväksi sydämelle" ja saman osion etusivulla on galluppi : "Suositko luomutuotteita?", prosentit tällä hetkellä "KYLLÄ 41 ja EI 59". Vastauksia on tosin vasta 180, mutta onpa kiva seurata mihin suuntaan tulos lähtee valumaan.

Ainakin noilla lukemilla tilanne on aika luonnoton. 40 prosenttia suosii, mutta pari prosenttia ostaa  rolleyes

Tietysti kysely on paikassa, joka aiheuttaa vääristymiä, mutta kuitenkin, kertoo se jotain jostakin.

Kaikki äänestämään.

("Phony" 09.07.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 27.11.07 - klo:18:19 »

Ainakin noilla lukemilla tilanne on aika luonnoton. 40 prosenttia suosii, mutta pari prosenttia ostaa   Pyörittää silmiään

Tietysti kysely on paikassa, joka aiheuttaa vääristymiä, mutta kuitenkin, kertoo se jotain jostakin.

Tässä tulee väistämättä mieleen se vanha vitsi, jossa nuorukaisilta kysyttiin, ovatko he koskaan harrastaneet itsetyydytystä. Vastaajista 95% vastasi kyllä, 5% ei. Mitä se kertoo? Se kertoo sen valitettavan tosiasian, että 5% nuorukaisista on epärehellisiä! Hymyilee

(Heikki Jokipii 18.07.07)
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 27.11.07 - klo:18:22 »

Hei, onko tämä ihan totta, vai vedätetäänkö meitä taas?

"Ruotsalaiset hamstraavat luomuruokaa

Luomusipulia.
15.8. 19:03

Luomuruoan kysyntä on kasvanut Ruotsissa niin voimakkaasti, että kauppojen on täydennettävä hyllyjään ulkomaisilla tuotteilla.

Kotimainen tuotevalikoima ei kuluttajille riitä, kertoo Dagens Handel -lehti verkkosivuillaan.

Esimerkiksi Ica-ketjussa luomutuotteiden myynti on kasvanut vuodessa 30 prosenttia. Coop-ketjussa kasvua on ollut 18 prosenttia ja Axfoodissa 11 prosenttia. Coopin valikoimissa on jo nyt hedelmien ja vihannesten lisäksi lähes 870 luomutuotetta, Icassa 400.

Kauppaketjujen mielestä luomuelintarvikkeiden tuotekehityksessä on Ruotsissa paljon parannettavaa. Kysyntää olisi esimerkiksi valmisruoille."

http://www.taloussanomat.fi/kauppa-ja-kulutustavarat/2007/08/15/Ruotsalaiset+hamstraavat+luomuruokaa/200719566/162?rss=4
 
("Phony" 15.08.07 (
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : 06.04.08 - klo:08:33 »

MMM:n nettisivuilla 1.4.2008 ilmestyneen
uutisen mukaan

Lainaus
Luomutuotteiden kulutus ja tuotanto ovat taas lähteneet nousuun. Finfoodin teettämän kuluttajapaneelin mukaan kotitalouksien luomuostot kasvoivat 10 prosenttia vuodesta 2006 vuoteen 2007.

No, ei se ihan aprillia ollut, mutta tässä asia lukuina (lainataan Luomu.fi:n uutisia kahdelta vuodelta):

Lainaus
2008: Luomun kuluttajaostojen arvo 2007 oli hieman yli 62 miljoonaa euroa, mikä 0,9 % ruokaostoista. Lähde: Nielsen Kuluttajapaneeli
Lainaus
2007: Tämän tutkimuksen perusteella luomun kuluttajaostojen arvo on 57 miljoonaa euroa ja se on 0,8 % ruokaostoista. Lähde: Finfood

Kasvua oli siis 0,1 prosenttiyksikköä, 5 miljoonaa euroa, eli suomalaiset ovat siis keskimäärin käyttäneet luomuostoksiin yhden euron enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä kyllä selittyy jo sillä, että kuluttajat ovat vahingossa laittaneet noin yhden luomutuotteen koriinsa! Ja edelleen kysyntä on alle prosentin. Ei ole kyllä paljon syytä noihin "fanfaareihin", kaiken sen vaivannäön jälkeen, "luomustrategioineen" kaikkineen.
« Viimeksi muokattu: 06.04.08 - klo:08:37 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Matti Pekkarinen
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 465


Moi


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #13 : 07.04.08 - klo:19:17 »


Joo, se on nyt MT:ssäkin: http://sahti.mtk.fi/ePaper_MT/products/MT-2008-04-07/articles/article_10_4.htm

Mutta myös Hyvä Sanoma:
Muuntogeeninen maissi hyväksyttiin EU:ssa: http://sahti.mtk.fi/ePaper_MT/products/MT-2008-04-07/articles/article_7_4.htm

Matti
tallennettu

Hyvin menee, mutta menköön.
http://mattipekkarinen.net
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8591



Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : 04.06.08 - klo:06:59 »

Helsingin Metrossa on ollut mainos kotimaisen ruoan puolesta, jossa on tieto, että suomalaisesta ruoasta on täällä tuotettua 85 prosenttia. Siinä tuli mieleen, että millä pohjalla nämä prosentit lasketaan. Eipä niitä taideta laskea kilokaloreissa, vaikka sekin olisi periaatteessa mahdollista, vaan kyllä se on ostoksissa, rahassa.

Kuten luomun menekkiä ja osuuttakin arvioidaan, kuten vaikka tässä Finfoodin uutisessa.

Toinen käytettävissä oleva arviointitapa olisi maataloushehtaarit, mutta se edellyttäisi, että kaikki menisi kaupaksi, ja tuottavuus olisi kaikkialla sama, mikä ei eritoten pidä luomun kohdalla paikkaansa.

Niinpä, kun varmasti tiedämme, että luomu kaikkialla maksaa tavanomaista ruokaa enemmän, kaikkiin noihin prosentteihin on tavallaan sisäänrakennettu merkittävä asian suurentelu.

Jos vaikkapa Suomessa luomutuotteiden osuuden kerrotaan olevan 0,9%, mutta hinnat ovat (sanotaan) 50% isompia, luomutuotteiden määrä, se, mitä sitten syödään, olisikin näin vain 0,6% kaikesta keskimääräisen suomalaisen ruoasta.

Tai toisinpäin, jos niitä ihmisiä, jotka ovat … hmmm … luomuun sitoutuneita (jos käyttäisin täällä sanaa ”luomuhullu”, se koettaisiin loukkaavaksi), olisi kahdessa maassa sama määrä, mutta toisessa ei annettaisi luomulle erityistukea, niin siinä maassa luomun kysyntä näyttäisi isommalta, vaikka kummassakin maassa syötäisiin ihan sama määrä luomuruokaa.

Sama pätee näihin tuoteosuuksiin (luvut Saksasta)

Lainaus
”Luomu on vallannut useissa tuoteryhmissä huomattavia osuuksia Lasten purkkiruuissa luomun osuus on 59%, vihannesmehuissa sekä mysleissä/muroissa 22%, maidossa 11%, pakastevihanneksissa 6% ja pastassa 5%, kertoo elintarvikealan markkinoita ja hintoja seuraava ZMP.”

Melko varmasti nämäkin luvut on laskettu asiaan käytetyistä euromääristä ja näyttäisivät varmasti toisilta, jos yksikkönä käytettäisiin purkkia, tölkkiä, pakettia tai kiloa.

Jos edelleen teemme saman oletuksen (luomu 50% kalliimpaa, ihmiset syövät yhtä paljon), niin luomu saavuttaisi kulutuksesta 100% osuuden näin ollen vasta, kun sen kysyntä yltää noin 150%:iin nykyisestä tavanomaisen kysynnästä ...
« Viimeksi muokattu: 04.06.08 - klo:07:08 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 35
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!