Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
13.12.17 - klo:13:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 36
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Luettu 132654 kertaa)
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #405 : 10.03.16 - klo:08:05 »

Erityisesti luomukinkkujen, mutta myös kaiken muunkin luomulihan kohdalla on ylläpidetty käsitystä, että kyllä kuluttajat ostaisivat, jos sitä olisi vain saatavissa.

Heti tuli julkisuuteen esimerkki tässä uutisessa:

Lainaus
Toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila luomualan toimijoiden yhteistyöjärjestö Pro Luomu ry:stä arvioi, että luomua suosii aktiivisesti 27 prosenttia kuluttajista. He ostavat luomutuotteita ainakin kerran viikossa. Lisäksi toiset 27 prosenttia ostaa luomutuotteita ainakin kerran kuussa.

”Kuluttajia kiinnostavat eniten luomuhedelmät ja -vihannekset. Myös luomumaito on hyvin suosittu tuote. Kuluttajat toivovat tarjolle etenkin luomulihaa”, sanoo Kottila.
(lihav. HJ

Jos he "etenkin" sitä toivoisivat, olisi aika vaikea selittää, miksi myyty luomuliha on vain prosentti kaikesta, ja miksi luomulihaa silti täytyy viedä ulkomaille. Muistaa täytyy, että markkinoilla olisi todella ollut aikaa reagoida, tuota käsitystä kuluttajien toiveista on ylläpidetty jo vuosikausia, se ei ole Kottilan tuore "havainto".

Noita 27%:in (haastattelututkimuksesta saatuja) lukuja Kottila yhä käyttää, vaikka käytännössä, oikeasti ne kertovat siitä, miten todella harvat ja todella harvoin ihmiset luomua ostavat.

***

Tuon uutisen pääaiheesta. Olemme jo huomauttaneet, miten Evira asian vuosittain esille ottamalla ylläpitää käsitystä, että mitättömillä torjunta-ainejäämillä olisi jotain merkitystä. Ja näin tavallaan osallistuu luomun piilomainontaan. Kyseessähän ei ollut mikään ensimmäinen kerta kuin korkeintaan jossain finesseissä, "nippeleissä":

Lainaus
Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Evira arvioi luomutuotteita Euroopan komission määräämällä tavalla.
(lihav. HJ)

Alkaa olla lähes liikuttavaa, kuinka tämä tieto tuodaan aina esille ...

Lainaus
Luomutuotannon säännöt kieltävät kokonaan geenimuunneltujen organismien käyttämisen.

... vaikka EU:ssa on käytännössä lähes mahdotonta saada syödäkseen GM-ruokaa ylipäänsä, vaikka kuinka sitä haluaisi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.16 - klo:09:54 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #406 : 10.04.16 - klo:07:08 »

Tähän Pro Kalan teettämään kyselyyn on tietysti myös vastattu lompakko tiukasti taskussa tai käsilaukussa, mutta siinä tulee esille ...

Suomalaiset haluavat syödä kalaa nykyistä enemmän

Lainaus
Hieman yllättävää on, että kalan kohdalla näyttäisi kuluttajien usko lähi- ja luomutuotteiden suosimisen kasvuun olevan laskussa. Luomuruoan suosimisen kasvuun uskoi enää 29 prosenttia vastaajista, kun vielä kolme vuotta sitten luomun suosion kasvuun uskoi 36 prosenttia. Lähiruoan suosimisen kasvuun uskoo edelleen puolet, 51 prosenttia kuluttajista. Ekologisuuden huomioiminen ruokavalinnoissa oli säilynyt ennallaan 40 prosentissa.

... siis selvästi erilainen "trendi" kuin Pro Luomun barometreissa. Vielä sen tuoreessa yhteenvedossa kerrotaan, että: "Puolet kuluttajista arvioi luomukulutuksensa lisääntyvän lähitulevaisuudessa." Tosin Pro Luomunkaan tulokset eivät osoita ostohalukkuuden kasvua, ainoastaan sen pysymistä ennallaan. Tietysti tuo uusi tutkimustulos koskee vain luomukalaa, jossa Suomessa ei ole edes omaa tuotantoa, kaikki on tuontia.

Huomattava on, että lähiruoan suosio oli tuossa Pro Kalan tutkimuksessa säilynyt. Muualtakin on tullut vinkkejä siitä, että lähiruokainnostus syö luomun markkinoita.

« Viimeksi muokattu: 10.04.16 - klo:07:33 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #407 : 29.04.16 - klo:05:52 »

Tiedämme tästä uutisesta (Maaseudun Tulevaisuus) ...

Luomumaidon markkinat vetävät maailmalla

... että ainakin Suomen osalta se on hiukan harhaanjohtava:

Lainaus
Myös Suomi on päässyt tässä tilastossa kunniakkaaseen sijoitukseen eli kymmenenneksi. Suomessa luomumaidon osuus koko tuotetusta maitomäärästä on 4,5 prosenttia.

Tuo nimittäin on luku myydystä nestemäisestä luomumaidosta, ei tuotetusta, jonka osuus on 2,15%. Pitemmälle jalostettujen maitotuotteiden osuus kun on luomulla huomattavan pieni.

Mitenkähän lienee noissa muissa maissa? Samaan tapaan?
« Viimeksi muokattu: 29.04.16 - klo:08:02 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #408 : 01.05.16 - klo:06:52 »

Kuinka niitä "valtavirtoja" oikein tehdään? Oikeastaan siten, että ollaan täysin välittämättä tilastollisista valtavirroista. Näin, Image-lehden artikkelista:

Lainaus
Luomu on saksalaisille selviö. Berliinin lähimarkettien luomuosastot ovat suuria: ostokset voi käytännössä tehdä kokonaan luomuna. Luomumarkettejakin on moneen lähtöön.
[...]
Vuonna 2014 saksalaiset käyttivät luomuruokaan kahdeksan miljardia euroa. Ja siinä missä maataloustuottajat ovat yleisesti Saksassa vaikeuksissa, luomutilallisilla menee hyvin. Saksan farmarien liiton mukaan luomutuottajat olivat viinintuottajien ohella ainoita, joiden tulot vuonna 2014 kasvoivat, kun muilla ne vähenivät.

Luomu on valtavirtaa. Sen rinnalla 
vahvistuva virtaus on vegaanius. [...]

Siis: vaikka ostokset voisi tehdä kokonaan luomuna, saksalaiset käyttävät asiaan vain n. 100 euroa vuodessa. Mutta silti tämä kirjoittaja antaa tuolle selkeästi vähemmistöosuudelle (ihmisissä ja/tai ruokaostoksissa) nimityksen "valtavirta". Ei siis malta esim. verrata tuota lukua Suomen kysyntään, vaan "valtavirtaa", "selviö". Minkähän nimityksen hän on varannut niille yli 95% tavanomaisille ruokaostoksille, jotka saksalaiset tuon lisäksi joka vuosi tekevät? (Ja hinta huomioon ottaen tietysti vielä suuremmalle osuudelle ruoasta, ehkä yli 97%:lle?)

(korjattu vähän 2.5. ja lähetetty sama peruskysymys myös Imagen palstalle. HJ)
« Viimeksi muokattu: 02.05.16 - klo:13:07 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #409 : 03.05.16 - klo:07:04 »

Tästä voisi äkkinäinen päätellä, että luomulla menee nyt erityisen hyvin:

Ruohonjuuri kasvaa vahvasti

Ellei sitten muista, miten kilpailevat luomukaupat joukoittain tuossa äskettäin lopettivat. Eli nämä pienet markkinat on vain jaettu uudelleen. Ja sekin markkina on siis keskittymässä.
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #410 : 04.06.16 - klo:07:39 »

Eikä se Saksassakaan ihan niin mene kuin luullaan, niin kuin täällä Suomessa sen siellä kerrotaan menevän. Makkaratehdas siirtyi kokonaan luomuun - ja joutuu nyt irtisanomaan väkeään:

Nach Umstellung auf Bio
Entlassungen bei Wursthersteller kff


Olisikohan sielläkin, ennen tuota kohtalokasta päätöstä, tehty markkinatutkimus, kysely, jonka mukaan luomumakkaraa menisi rajattomasti kaupaksi, se suorastaan vietäisiin käsistä?
« Viimeksi muokattu: 04.06.16 - klo:08:06 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #411 : 05.06.16 - klo:04:48 »

Tämäkin tietysti saattaa pitää paikkansa. Hesari etsi tänään merkkejä taittuneesta taloudellisesta taantumasta, ja yksi tällainen sen merkki oli luomutuotteiden kysyntä. Haastateltu Ilkka Alarotu kertoi, että luomun myynti S-ryhmässä olisi tammi-huhtikuussa kasvanut 20%.

Samainen Alarotu kertoo myös koiranruoasta, jonka myynti on myös kasvanut. Hänen mukaansa volyymit eivät ole kasvaneet, joten ihmiset ostavat nyt kalliimpaa koiranruokaa. Signaali sekin, tulkitsee HS:n toimittaja.

Vastaava volyymitarkastelua ei Alarotu tehnyt luomuruoan osalta. Eikä sitten kertonut sitäkään, mihin tuotteisiin kasvanut kysyntä kohdistui. Mutta kuulemme varmaan siitä vielä.

***

Yhtenä "signaalina" Hesari näki myös shampanjan kulutuksen pienen nousun.
« Viimeksi muokattu: 05.06.16 - klo:09:07 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #412 : 05.06.16 - klo:05:27 »

Mutta sitten heti takaisin Saksaan. Tämän artikkelin painopiste on yleisemmässä ongelmassa ...

Maidosta tuli ongelma Saksassa – litran saa kaupasta vain 46 sentillä

... mutta siinä on sitten osuus, joka pohtii, voisiko luomumaito olla joku ratkaisu ongelmaan. Ja sitten tieto:

Lainaus
Luomumaidon markkinaosuus on kuitenkin vain oljenkorjen luokkaa, 2,3 prosenttia.

Riippuu kyllä nyt siitä, mistä tuo prosentti on laskettu, mutta noin sanottuna se tarkoittaisi, että luomumaidon osuus on Saksassa paljon pienempi kuin Suomessa.

***

Loppuosa onkin kyllä tuossa Taloussanomien jutussa estotonta luomupropagandaa:

Lainaus
Luomu tietää paitsi puhtaampia maataloustuotteita myös ympäristön suojelua kiertokulkutalouden puitteissa. Se on siksi kalliimpaa kuin tavanomainen massatuotanto ja voi pelottaa montaa maitotilallista. Se voi kuitenkin puhutella itse kunkin syvempiä tuntoja: ettei sittenkään tehokkuuden nimissä haluaisi pumpata eläimiään täyteen antibiootteja tai antaa niiden lannan valua vesistöihin.

Kukaan tavanomainen viljelijä ei EU:ssa "pumppaa" eläimiinsä antibiootteja (ja luultavasti ei kohta enää USA:ssakaan) ja lannan valuminen vesistöihin ei ole tuotantotapoja erotteleva asia (ja jos on, niin puhuu jopa luomua vastaan.)
« Viimeksi muokattu: 05.06.16 - klo:09:10 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #413 : 11.06.16 - klo:17:01 »

Kiltisti Maaseudun Tulevaisuuskin julkaisee näitä "uutisia":

Luomuruuan kysyntään ennakoidaan hurjaa kasvua – nousu jopa 70 prosenttia

Ja näin vankkaa on data arvion takana:

Lainaus
Luvut perustuvat Pro Luomu -yhdistyksen ja S-ryhmän asiantuntijoiden tekemään ennakkoarvioon.

Tuo "uutinen" oli päivätty 10.06.2016. Tosiasiassa oli kyse jo keväisesta spekulaatiosta 3.2.2016, jonka mukaan:

Lainaus
Kaupan asiantuntijat odottavat luomun kysynnän kasvavan myös lähivuosina. Viime syksynä laaditun arvion mukaan Suomen luomumarkkinat nousevat yli 410 miljoonaan euroon vuonna 2020.

***

Jossain - luultavasti täällä - olen suunnitellut vedonlyöntiä siitä, paljonko luomua sitten oikeasti myydään. Yhä olen siihen valmis - vaikka uskaliaasti noita "kaupan asiantuntijoita" vastaan!

Itse asiassa, mikä minua (ja yhdistystä) estää ehdottamasta tätä vetoa. Taidanpa ryhtyä toimeen.

***

Mutta mikä olisi sopiva vedonlyöntisumma? Toisinpäin se olisi aika selvä, eli kaikki mikä jää tämän ennusteen alle ...

Lainaus
[...] 400 miljoonaan euroon vuoteen 2020 mennessä.

... olisi meidän? Eli suoraan yhdistyksen tilille. Mutta jos me häviämme? No, sekin on aika selvä, mitä me maksamme silloin: kaikki, mikä menee tuon ennusteen yli!  Virnistää

***

Mutta kyllä minulle riittäisi (kunhan saan kutsua muutaman ystäväni mukaan, heidän laskunsa maksan) tuoppi olutta S-ryhmän kalleimmassa ravintolassa, Ilkka Alarotun piikkiin. Jos siis niin kävisi, kuin uskon. Juu, kyllä maksan, jos toisin käy, Alarotun tuopin! Tai Kottilan, kuka tuon ennusteen "isä" tai "äiti" stten olikaan.

Siitä huolimatta, että Hesarissa oli näitä merkkejä luomun kasvaneesta kysynnästä. Koska suomalaiset kuitenkin ovat - järkisyöjiä!
« Viimeksi muokattu: 11.06.16 - klo:19:28 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #414 : 13.06.16 - klo:16:00 »

YLE:kin tai ainakin sen Jyväskylän toimitus, näyttää lähteneen tähän, selvästi jonkin näköiseeen Pro Luomun myyntikampanjaan, mukaan:

Luomutuottajat ennakoivat kovaa kasvua

Lainaus
Luomuelintarvikkeiden kysynnän ennustetaan kasvavan roimasti lähivuosina. Pro Luomu-yhdistyksen mukaan seuraavan viiden vuoden aikana luomutuotteiden kysyntä kasvaa peräti 70 prosenttia.

Haasteltuina olivat peräti asiantuntijat:

Lainaus
Pro Luomu yhdistys ennakoi S-ryhmän asiantuntijoiden arvion perusteella luomutuotteiden kysynnälle peräti 70 prosentin kasvua seuraavan viiden vuoden aikana.

Nyt - ihan pikku johdatuksena todellisuuteen - viittaamme tänän keskustelun varhaisempiin vaiheisiin. Kyllä, jokin verran luomun kysyntä - eli ihan oikea myynti - on vuosien varrella kasvanut. Mutta koko ajan tämä nk. "asiantuntijoiden" ennuste on ollut, että kohta puoleen se ihan repeää, räjähtää. Niin ei kuitenkaan ole vuosien varrella tapahtunut.

Mutta, tuon lisäksi: miksi tuo Jyväskylän toimitus lähtee sitten selvästi siitä, että tämä sen olettama (tai Pro Luomun olettama) kehitys olisi myönteistä kehitystä? Kottilaan uskoen (?):

Lainaus
– Tutkimukset näyttävät, että kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia vastuullisuudesta ja luomutuotteista.

Koska "vastuullisuus" asiassa on käytännössä sitä, että veronmaksajat ja kuluttajat vastaavat suuremmista kustannuksista. Muuta "vastuuta" siinä ei kanneta. Kuten toivoaksemme olemme sivustollamme riittävän hyvin lukijoillemme osoittaneet. Ja melestämme myös hyvin perustellen.
« Viimeksi muokattu: 13.06.16 - klo:16:54 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Jarrumies
Konkari
*****
Viestejä: 580


Profiili
« Vastaus #415 : 19.06.16 - klo:00:56 »

VYRin raportissa
http://www.vyr.fi/document/1/56/0d065b5/luomum_62ccf89_Luomuviljaketjun_kehitysnkymt_2015_VYR_finalB.pdf
on sivulla 12 kuvio:

Eräiden luomuviljatuoteryhmien myynti (1000 kg) suurimmissa vähittäiskaupan
ketjuissa vuosina 2012, 2013 ja 2014. Lähde: Ruokakeskon, Lähikaupan
ja SOK:n myyntitilastot


Siinä esitetään joitakin luomun myyntilukuina kiloina ja litroina eikä kuten yleensä euroina.
Lainaus
Tuoreen luomuleivän kulutuskehitys kotimaassa on sen sijaan ollut syöksylaskua. Vuonna
2012 luomuleipien myynti saavutti kaikkien aikojen huippunsa 2,5 miljoonaa kiloa. Vuonna
2014 luomuleipiä myytiin enää 1,1 miljoonaa kiloa. Se oli noin 1,1 % vähittäiskaupan koko
leivän myynnistä.

Luomuoluiden kysyntä oli kasvussa vuoteen 2013, jolloin se ylitti miljoonan litran rajan.
Vuonna 2014 kysyntä tasaantui noin 900 000 litraan mikä oli noin 0,2 % oluen
vähittäiskauppamyynnistä.

Kuviosta näkyy myös esimerkiksi hidas kehitys ryhmässä jauhot, tärkkelykset ja muut viljatuotteet.

Siis luomun kulutuslukuja myös kiloissa ja litroissa on saatavilla, mutta harvoin niitä halutaan esitttää.

tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #416 : 05.07.16 - klo:08:03 »

Tällaisesta ajatuksesta yrittää luomuväki puristaa iloa irti

Lainaus
Luomu on nykyään ihan tavallista ruokaa, sillä noin puolet suomalaisista ostaa luomua vähintään kerran kuussa.

Vaikka siis tuo puolet ja se toinen puolikaskin eivät siis osta luomua jopa noin 30 kertaa kuussa!

Jos luomu tuolla kriteerillä on "ihan tavallista", mikähän riittäisi epätavalliseen? Kerran elämässä?

Lainaus
Mitä heidän ostoskoristaan löytyy luomuna?

Todennäköisesti ainakin jotain näistä Suomen myydyimpien luomutuotteiden TOP5 -listalta:

Banaani
Kananmuna
Kevytmaito
Rasvaton maito
Omena

Jos otamme satunnaisen otoksen ostajista, niin uskallan väittää, jopa lyödä vetoa, että todennäköisesti ostoskoreista ei löydy noistakaan tuotteista yhtäkään luomuna. Tietysti joiltakin löytyy, mutta valtaosalta ei. Ja se on sitä todennäköisyyttä.

Kun vielä muistamme, ettei luomukulutus suinkaan jakaudu tasaisesti koko väestön kesken, vaan on hyvinkin keskittynyttä.

Mutta he "tietävätkin", että kaikki kuitenkin salaa sydämessään haluaisivat olla luomun kuluttajia:

Lainaus
Jos kuulut siihen luomua vähän oudoksuvaan suomalaisten puolikkaaseen, niin tutustuminen luomuun on helppo aloittaa vaihtamalla ostoskorissa ensin vaikka vain yksi tuote luomuksi. Sillä yksikin luomu on askel eteenpäin.

Yritetään siis Ekocentrian Portaat luomuun -jippoa: purisikohan tuo tavallisiin kuluttajiin?
« Viimeksi muokattu: 06.07.16 - klo:08:51 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Tarkkailija
Täysjäsen
***
Viestejä: 160


Profiili
« Vastaus #417 : 09.07.16 - klo:18:46 »

Luomun todelllisesta kysynnästä antoi pienen esimerkin Neljän tähden illallinen Nelosella.

Vuorossa oli Jannika B ja kun hän meni kauppaan, hän totesi, että luomua suositaan ja kaiken pitää olla luomua, totta kai ja sitten toisena kriteerinä on kotimaisuus.

Yksikään hänen ostamansa tuote ei ollut luomua, mitä pystyi tv-kuvasta päättelemään. Ei tomaatit, ei kuohukerma, ei mikään, vaikka hän ääneen mainosti suosivansa luomua. Esimerkiksi kuohukerma olisi ollut helppo valita luomuversiona, mutta kun hän siitä tarjoilujaan valmisteli, purkista oli helppo lukea, että ihan tuikitavallista Pirkka-kuohukermaa osti ja luomumerkkiä ei purkista löytynyt.

Ehkäpä siinä on yksi syy, miksi luomua myydään kahdella prosentilla, vaikka gallupit toisensa perään kertovat luomun käsittämättömästä suosiosta ja ihmeellisestä tulevaisuudesta, kun edes luomua mainostavat julkkikset ja tähdet eivät pääse sanoista tekoihin.
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #418 : 13.08.16 - klo:06:28 »

Tästä voisi äkkinäinen päätellä, että luomulla menee nyt erityisen hyvin:

Ruohonjuuri kasvaa vahvasti

Ellei sitten muista, miten kilpailevat luomukaupat joukoittain tuossa äskettäin lopettivat. Eli nämä pienet markkinat on vain jaettu uudelleen. Ja sekin markkina on siis keskittymässä.

Samaa voisi äkkinäinen päätellä myös tästä Ruohonjuuren 12.08.2016 lehdistötiedotteesta:

Luomu tuli Espooseen: Ruohonjuuri Ison-Omenan uuden myymälän avajaiset

Mutta kun siitäkin voimme lukea tämän ...

Lainaus
Luomutuotteiden markkinajohtaja Ruohonjuuri haluaa olla edelläkävijä asiakkaiden wow-kokemuksen luomisessa, visuaalisessa ostokokemuksessa, valikoimassa kuin palvelukokemuksessakin.
(lihav. HJ)

... niin sekin johtopäätös on edelleen mahdollinen, ja todennäköinen, että tämä "markkinajohtaja" on pudottanut näiltä pienilta markkinoilta pienet kilpailijansa.

Taitaapa olla vielä niin, että Ruohonjuuri on markkinajohtaja näiden pienten markkinoiden pienessä osassa: erikoiskaupoissa. Pro Luomun kooste v. 2015 nimittäin kertoo, että 91% luomun ostajista on ostanut luomutuotteita päivittäistavarakaupasta, ja vain 22% erikoiskaupasta. Ostettuja määriä ei kyllä siinä tuloksessa tullut esille.

Ja kyllähän HOK-Elanto on asian omalta osaltaan jo kertonut:

Lainaus
HOK-Elanto on Suomen suurin luomukauppias, joka myy lähes 20 prosenttia vähittäiskaupoissa myydyistä luomutuotteista Suomessa.
(lihav. HJ)

Mutta markkinajohtajallahan voidaan tietysti tarkoittaa vähän mitä tahansa, se on vähän samanlainen purukumikäsite kuin vaikkapa ruokatrendi. Näkyvyys mediassa taitaa riittää kumpaankin "arvonimeen".
« Viimeksi muokattu: 13.08.16 - klo:08:35 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 8846



Profiili Sähköposti
« Vastaus #419 : 23.08.16 - klo:06:03 »

Kun Hesari tänään hyvinkin piilomainokseksi tulkittavissa olevassa jutussa "Terveyden kauppa kasvaa" kertoo pääasiassa Ruohonjuuresta, se antaa tiedon, että sen liikevaihto viime vuonna oli 16,3 miljoonaa euroa, ja kasvanee tänä vuonna yli 20 miljoonan euron.

Mutta siinä sitten onkin jonkinlainen arvio näiden luomun erikoislikkeiden markkinoiden koosta Suomessa. Koska tämä Ruohonjuuri näyttää aika tehokkaasti "syöneen" muut tällaiset kaupat markkinoilta pois.

Eli siis luomumyynnissä niiden osuus olisi vain n. 10-15% tienoilla? Ruohonjuuri myy tietysti myös erilaisia luontaistuotteita, joita ei ehkä edes pitäisi laskea ruoan luomumyynniksi?

Mutta tällaista virallista optimismia sitten artikkeli kuitenkin huokuu (Punnitse&Säästä -ketjun ja Ruohonjuuren johtajien suulla):

Lainaus
Siro ja Ranta-aho uskovat terveysbuumin jatkuvan. Siro muistuttaa, että vuosikymmeniä sitten ruoka viljeltiin itse. Tehotuotanto on hänen mukaansa kasvattanut luomun kysyntää.

Niinpä Siron Punnitse&Säästä -ketju tuo maahan eksoottisia tuotteita, joita ei edes voi Suomessa viljellä. Eivätkä ne muuten edes pääsääntöisesti olleet luomua, kun liikkeessä viimeksi vierailin.

Sinänsähän tuossa puheessa "terveyden kaupasta" liikutaan laillisuuden rajoilla! Kun EU:ssa ruoan terveysvaikutuksista pitäisi nykyisin olla näyttö, niiden ruokien pitäisi löytyä EU:n listalta. Mutta jos nyt käytetään ilmausta, on tämä terveyden kauppa, joka kasvaa, koko elintarvikemyynnistä (yli 13 miljardia) promilleiden luokkaa.


PS. Sitenkin voi tuota Siron ajatusta, että ennen ruoka viljeltiin itse, irvailla, että nyt on todellakin voimakas pyrkimys siihen suuntaan, ettei näin enää tehtäisi - kun äärimmäisen huonotuottoista luomuviljelyä halutaan lisätä! Itse luomumyynnin tavanomaista suuremmasta tuonnin osuudesta nyt puhumatta. Siinä mielessä tehotuotanto on tietysti kasvattanut luomun kysyntää, että kun sillä varmistetaan, että ruokaa on riittävästi, jää varaa ruoalla leikkimiseenkin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.16 - klo:09:24 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 36
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!